365 nap északon

1-4. nap: Stockholm látnivalói télen

2015. február 10. - LagerthaL

Meglepően gyorsan kiértünk a reptérre január 30-án, egy esős, szürke napon. Utána jutott eszembe, még annyi időm se maradt, hogy körbenézzek az imádott kis lakásomban egy időre utoljára. Őszintén, egy kicsit már menni akartam...elég volt a búcsúból és a sírásból. Levegőre vágytam. Indulás előtt lefényképezkedtünk stílusosan egy Stockholm táblával és onnan már nem volt megállás...Hogy a tábla hogy került hozzánk, az szigorúan bizalmas :-).

10439444_10206023430570401_5712599836137918500_n.jpgA késő délutáni órákban érkeztünk meg a svéd fővárosba a norvég légitársasággal. Nagyon sok szimpatikus dolgot megfigyeltem már a leszállás után: minden pontosan indul, az emberek segítőkészek és szívesen köszönnek Rád akár a vicces "Hey-hey" fordulattal. Az első pár napban kénytelenek voltunk egy hostelben meghúzni magunkat. Elsőre le is törtünk kicsit, mert bár a hostel személyzete kedves volt, nehezen feledtette azt a 15-18 ágyas szobából nyíló kis, max 5 négyzetméteres lyukat ahol aludtunk három éjszakát. A szagokról inkább nem is írok :-). Az emberek összetétele vegyes volt: az ázsiaiak rendszerint fel se néztek a lap topjukból, az afrikaiak éjszakánként jártak csak haza, az arabok egyfolytában üzleti ügyeket intéztek telefonon, és a meglepően sok svéd, akik közül egyesek több hónapot is laktak a hostelben...TV-t néztek egész álló nap. Mi nem nagyon bírtuk a szállás kissé interkontinentális jellegét és inkább nyakunkba vettük a várost. Az időjárás nem igazán volt kegyes velünk: az első napokban az eső szakadt, a későbbieken a hó. A hostel előnye viszont kétségkívül az elhelyezkedése volt:a helyi Deák térről mindent be lehetett járni. Így, ha kissé elázva is, de a legfontosabb látnivalókat láttam.

10513330_10206005876171552_5673183110843674930_n.jpgElső nap megnéztük a helyi "Városligetet", a Djurgardent. A szigeten található több múzeum (az ABBA is), mi a Vasat választottuk és nem bántuk meg. Hihetetlen élményben volt részünk. A múzeum egy apró téma köré építkezik, mégis egyszerűen lenyűgöző. Talán a méretek, a felépítés, az ötlet...fantasztikus. Az 1600-as években a svédek legismertebb királya, II. Gusztáv Adolf egy hadihajót építtetett, de az sajnálatos módon már az 1627-es vízre bocsátásakor elsüllyedt. A tenger vízében konzerválódott egészen az 1950-es évekig, amikor egy kutató megtalálta. A hajót kiemelték és egy múzeumot építettek köré. A kiállítás a hajó szintjeinek megfelelően épül fel. Számomra a legmegdöbbentőbb rész a hajó alja: a megtalált áldozatok és a tárgyaik és következtetett élettörténetük. Több olvasnivaló a témáról: www.vasamuseet.se/sv/Sprak/Magyar

Felkerestük a Nemzeti Múzeumot is, de az ott talált Viking kiállítás kicsit csalódás volt. A második napon a királyi palota megtekintése következett. Éppen elkaptuk az őrségváltást. Itt a kincstárat, a régi parlament helyszínét és a palota gyakran ma is használatos termeit mindenképpen ajánlom megtekintésre. Ami megdöbbentő volt: a palota máig fent maradt része csak töredéke a korábbinak. Számomra furcsa, hogy az idők során miért nem építették vissza a leégett részeket? Találkoztunk Göncz Árpád úr nevével is, aki díjat kapott a svédektől illetve a legviccesebb pillanatokat a Wifi hotspot tábla megjelenítése okozta a legjelentősebb teremben, a királyi trónnal szemben.

10934071_10206005875771542_3837886339122324030_n.jpgAz egyik napon ellátogatunk Södermalm városrészbe, ami személyes kedvencem lett. A kikötő mentén végigsétáltunk, majd felmásztunk egy nagyon hosszú lépcsőn egy épület tetejére, ahol a semmibe mered ki egy keskeny folyosó. a végén lifttel..A neve Gondolen. Nyáron felkapott étterem, de télen félelmetes kilátópont. Nincs tériszony problémám, de most félve néztem le párszor.

Természetesen barangoltunk az óvárosban, itt a becses neve Gamla Stan. Szinte mediterrán városokra emlékeztető kis sikátorok és macskakövek jellemzik valamint a három legtöbbet fotózott dán stílusú épület.

A svédek imádnak shoppingolni, rengeteg utcát töltenek meg a legmenőbb áruházak boltjaival, de jellemzőek a több emeletes pláza szerű építmények, piacok és pályaudvari árusok is. A bárok és éttermek elég drágák, ezért mi a gyorséttermek mellett döntöttünk. Kellemes meglepetés viszont, hogy a kebabos török éttermek mellett gluténmentes menü szinte mindenhol található, nem is túl drágán: pl. McDonalds, MAX (helyi hamburgeres lánc).

Összességében Stockholm egy kiváló hely a turisták számára. Egyben kulturális élmény, lenyűgözően modern, tiszta és sportos vízi város. Nyáron valószínűleg még szebb arcát mutatja, remélem még erről is be tudok majd számolni később.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2015.02.15. 07:41:20

"A neve Gondolen. Nyáron felkapott étterem, de télen félelmetes kilátópont. "

Maga a Gondolen télen is felkapott étterem - az ugyanis egy szinttel lejebb van, zárt térben, és télen is nyitva van.
Nyáron viszont valóban ott fenn, a nyitott kilátórészben is van még egy (vagy két) további étterem.